اسکن قلب

سالانه بیش از نیم ملیون نفر در آمریکا جان خود را به خاطر بیماری های قلبی از دست می دهند . بیماری های قلبی انواع مختلفی داشته که شایع ترین آن بیماری های کرونری بوده که منجر به سکته های قلبی می گردد. خوشبختانه پیشرفت های شگرفی که در عرصه تشخیصی بیماری های قلبی ایجاد شده این توان را در پزشکان ایجاد کرده که بیماری های قلبی را به سهولت تشخیص داده و به موقع درمان کنند .

اسکن قلب چه کمکی به تشخیص بیماری های قلبی می کند ؟

اسکن قلب شایع ترین وسیله تشخیصی هسته ای برای تشخیص بیماری های قلبی است . اسکن قلب در تشخیص بیماری های قلبی کاملا موثر ، مطمین ، و بدون درد است .

کاربرد های اسکن قلب

1.تشخیص انسداد عروق کرونری ( عروق تغذیه کننده قلب )

عروق کرونری قلب در جریان روند آترو اسکلروز ( تصلب شرایین) دچار تنگی می گردند و این تنگی سبب کاهش جریان خون در عضله قلب می شود . کاهش جریان خون به عضله قلب سبب ضعف و ناتوانی قلب می گردد .

اسکن قلب دقیق ترین تست جهت بررسی این مشکل می باشد.

2.تعیین شدت تنگی عروق کرونری  در صورت غیر طبیعی شدن اسکن قلب کار بعدی برای بیمار آنژیوگرافی است . آنژیوگرافی میزان شدت تنگی عروق کرونر را مشخص نموده که بر اساس آن پزشک معالج نوع درمان ( دارو ، آنژیو پلاستی و یا جراحی ) را توصیه می نماید.

3.به عنوان تست غربالگری در بعضی از بیماران مثل بیماران با سن خیلی بالا و دیابتیک ها.

4.در بیماران با بیماری کرونری شناخته شده ، از جهت ارزیابی پیشرفت و یا پسرفت بیماری .

چه موقع اسکن قلب باید انجام شود ؟

در صورتی که سابقه خانوادگی بیماری قلبی وجود داشته و یا علایمی نظیر درد سینه غیر طبیعی وجود دارد که پزشک را مشکوک به بیماری عروق کرونری می کند برای بیمار اسکن قلب درخواست می گردد.

اسکن قلب چگونه انجام می شود؟

مقدار کمی از مواد رادیو ایزوتوپ ( هسته ای) نظیر تالیوم ، و یا تکنسیوم از طریق رگ دست بیمار تزریق می گردد. مواد رادیو ایزوتوپ از این طریق به طرف قلب بیمار رفته و به وسیله دوربین های مخصوصی عکس های دیجیتال گرفته می شود.

اسکن در دو مرحله انجام می شود 1. مرحله استراحت 2. مرحله پس از فعالیت .

در بیماران نا توان و یا در بیماری که به هر علت توانایی انجام فعالیت روی تردمیل را ندارند با تزریق داروهای خاصی نظیر دی پیریدامول حالت فعالیت برای قلب ایجاد می شود.

اسکن قلب به دو روش انجام می شود 1.spect  2.pet

روش spect با توجه به ایجاد تصویر سه بعدی از قلب در تشخیص بیماری های عروق کرونری بسیار موثر می باشد و بنابراین شایع ترین روش تشخیصی اسکن قلب می باشد.

آیا اسکن قلب خطری هم دارد ؟

اسکن قلب یک تست غیر تهاجمی و هیچ خطری برای بیمار ندارد. مواد رادیو ایزوتوپ ( هسته ای) که به بیمار تزریق می شود حساسیت زا نبوده و مقدار اشعه دریافتی به انداره سیتی اسکن می باشد . بیماران حامله و خانم های شیرده قبل از اسکن باید پزشک خود را آگاه نمایند.

آیا نتایج اسکن قلب در ارزیابی حمله های قلبی و یا سایر عوارض قلبی که ممکن است در آینده برای بیمار پیش آید مفید است ؟

تعیین پیش آگهی بیماری قلبی یکی از امتیازات مهم اسکن قلب می باشد. برای مثال یک درصد بیماران با اسکن قلبی نرمال دچار حمله قلبی و یا مرگ در آینده می گردند این موضوع حتی برای بیماران با بیماری کرونری شناخته شده و یا سکته قبلی هم صدق می کند . بالعکس در بیماران با اسکن قلب به شدت غیرطبیعی اختمال وقوع حمله قلبی در آینده زیاد می باشد .

تشخیص آنژین صدری (درد سینه ناشی از بیماری قلبی ): اسکن قلب در تشخیص این مورد بسیار موثر و مطمین است .

اسکن قلب در تشخیص سکته های قبلی بیمار نیز موثر است

اسکن قلب در تشخیص و ارزیابی مقدار بافت زنده قلب در کسانی که به علت تنگی غروق کرونر کاندید عمل جراحی قلب می باشند بسیار موثر بوده و بر اساس نتایج اسکن ، نتیجه عمل جراحی قلب را قبل از عمل می توان پیشگویی نمود.

آیا اسکن قلب در پیشگویی حملات قلبی در بیماران دیابتیک می تواند موثر باشد ؟

حدود 16 میلیون دیابتیک در آمریکا وجود دارد مرگ و میر دیابتیک ها به دنبال حمله قلبی و یا اعمال جراحی قلب خیلی بیشتر از غیر دیابتیک هاست . اسکن قلب یک تست غربالگری خوب برای دیابتیک ها می باشد. تشخیص به موقع بیماری عروق کرونری در فرد دیابتیک یک قدم اساسی در درمان فرد مبتلا می باشد.

اسکن قلب چه مقدار در تشخیص بیماری های قلبی در زنان موثر است ؟

تشخیص بیماری های قلبی بخصوص کرونر در خانم ها به علت شرایط فیزیکی خاص مثل وجود پستان های بزرگ و ... ، وجود علایم بالینی متفاوت نسبت به مردان مشکل تر است.

درصد خطای تشخیصی اسکن قلب به روش spect  در خانم ها بیشتر است لذا در صورتی که در خانمی با درد سینه ، علی رغم اسکن منفی قلب ،به بیماری عروق کرونری مشکوک هستیم بهتر است اسکن قلبی را با روش ترکیبی pet/ct scan انجام دهیم.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






برچسب‌ها:

تاريخ : پنج شنبه 12 آذر 1394برچسب:, | 21:11 | نویسنده : arminkarimian |
.: Weblog Themes By BlackSkin :.